François Dejardin
François Dejardin

François Dejardin is a notable visual artist based in Liège, Belgium, born in 1973. His work is characterized by a unique blend of surrealism, vibrant colors, and elements that evoke both beauty and darkness. Dejardin’s artistic repertoire includes various mediums such as photography, painting, video art, 3D creations, collage, and mixed media, showcasing a diverse approach to art.

Artistic Style and Themes

Dejardin’s aesthetic is often playful yet profound. He seeks to explore the boundaries of conventional photography, treating it as a flexible medium to experiment with forms and concepts. His intentions revolve around corrupting established norms and manipulating tools, thereby expanding the dialogue surrounding visual arts. This investigative approach signifies his commitment to enriching the viewer’s experience through innovative use of materials and techniques.

Education and Background

François Dejardin has an artistic lineage, stemming from a background where both of his parents were painters. He pursued his studies at the Académie des Beaux-Arts de Liège, which provided him with a solid foundation in the arts. Today, his work continues to draw interest on various social media platforms and art-related websites, where he shares insights into his creative process.

Online Presence

Dejardin actively engages with his audience through platforms such as Instagram, Facebook, and his personal website. These platforms allow him to showcase his work and connect with art enthusiasts and collectors alike. He maintains a notable presence, accumulating a following that appreciates his artistic endeavors.

In summary, François Dejardin’s contributions to the art world reflect a deep engagement with various artistic forms, marked by a distinctive style that invites viewers to contemplate the interplay between vibrancy and darkness in his visual narratives

François Dejardin marche à toutes les frontières et nous en ramène des œuvres comme des confidences. Qu'il s'agisse de vidéo, de photo, de dessins, de textes ou de peinture, tout semble être le fruit d'une aventure intime, aux confins où nous sommes très peu nombreux à nous rendre. Ce qu'il ramène de ses voyages nous plonge alors dans une expérience captivante où tout nous paraît à la fois proche et lointain. Une forêt calme, en pleine nuit, nous rassure tout en rappelant les cauchemars de la petite enfance. Une ferme se dresse, immense, devant un promeneur solitaire sur la bosse d'un horizon à bout portant. Un tas de bois mort sous la neige va brûler nos certitudes. Un ciel trop menaçant se verra bombardé d'étoiles à vœux. Un gravier de choses sans destination dans les yeux du Petit Poucet lui permettra de rentrer chez lui. Des enfants, dans leur toute-puissance fragile, nous conseillent de rester concentrés dans notre jeu. L'aube, comme une délivrance, devient la preuve que la nuit fut terrible. Le fond du jardin, qui n'a plus rien à nous apprendre, surgit comme une information de dernière minute. Un arbre noueux, solidement ancré, se met à danser, puis fond pour retrouver sa forme initiale. Les paysages ressemblent à des cartes postales de 14-18, qui viennent d'arriver dans notre boîte mail après être passées par le cloud. Une image satellite trace des triangulations entre les continents, pour finir en petit archipel de pénicilline collé sur une lame de verre sous l'œil d'un microscope électronique. Une fleur n'a pas peur d'être belle comme une chromolithographie, avant de se diluer dans le tableau d'un désert peint par une main surréaliste. C'est de l'humanité et de l'exil. François Dejardin n'a rien à cacher, et c'est mystérieux.
Werner Moron
Octobre 2024